Med bra kost och träning håller du hela livet.
VM-medaljören ger dig tipsen!

Nu drar hösten igång, jobbrutiner, kick-offer, konferenser, skolstart, med mera. Sommar och semester är snart ett minne blott. Hur gör jag då för att hålla kvar all härlig energi jag har fyllt på med och känna mig frisk och stark hela hösten, vintern och gärna längre(!)? Även nu, många år efter elitidrottskarriären, är det lika viktigt för Christine Gandrup att investera i sin egen hälsa. Här delar hon med sig av sina tips utan att krångla till det.

Nu när jobbrutinerna sätter igång igen, sätter du också igång kost- och träningsrutinerna. Gör det till lika naturliga inslag i din vardag som att gå på möten på jobbet eller hämta på dagis och skola.

Viktigt att komma ihåg är att du mår som bäst när du har goda kost- och träningsvanor och sover bra. Det är svårt att träna sig frisk och stark om du slarvar med kosten och äter fel. Likaså om du äter rätt men aldrig rör på dig. Jag är övertygad om att det är kombinationen av de två som är nyckeln till att långsiktigt må bra!

Varför är det bra och viktigt att röra på sig?
Därför att vi mår helt enkelt väldigt bra av det!

Flera positiva saker händer när vi rör på oss och de kroppsliga reaktionerna är:

  1. det genererar en ökning av signalsubstanser i hjärnan, exempelvis endorfiner som ger lyckokänslor
  2. minskar stresshormonet kortisol
  3. rensar bort stressrelaterade substanser i blodet
  4. bildar nya nervceller i hjärnan

De psykologiska reaktionerna är:

  1. ger oss bättre självkänsla
  2. genererar färre negativa tankar
  3. ökar vår närvarokänsla
  4. ökar vår känsla av kontroll

Därför är kosten så viktig för att må bra!
Din kropp är din motor. Får den inte i sig tillräckligt med energi, så fungerar den inte som den ska.

Bra och varierad kost gör att du:

  1. får i dig nödvändiga vitaminer och mineraler
  2. minskar risken för kärl- och hjärtsjukdomar
  3. orkar mer och har bättre fokus

Vad är viktigt att tänka på med kosten för att må bra långsiktigt?
Även när det gäller kosten behöver vi inte krångla till det.
Ät varierat, lagom portion (läs: en portion, den energi som går in i kroppen ska också göras av med), dra ner på socker och alkohol.

Så här brukar jag göra.
Jag brukar ta bort socker och alkohol under en period, särskilt efter sommarledigheten. Ofta konsumerar man mer alkohol och socker under sommaren än man gör annars. Likväl som det är viktigt att äta rätt för att må bra, är det också viktigt att njuta av god mat emellanåt och att njuta av livet. Jag tror inte på att vara extrem. Ett varningstecken är om allt i ditt liv kretsar runt vad du äter och att du får dåligt samvete eller ångest så fort du äter något som du anser vara onyttigt, då har du skapat ett ohälsosamt beteende. Ett beteende som du inte mår bra av. Tänk på anledningen till varför du började äta hälsosamt. Samma gäller din träning. Missar eller hinner du inte träna en dag, så är det inte hela världen.

Gör så här för att sätta långsiktigt goda kost- och träningsvanor!
Det krävs inga stora förändringar för att du ganska snart ska känna att det ger resultat. Tänk till hur du i din vardag enkelt kan få in promenader till och från jobbet, något/några träningspass du tycker är roliga och får lust av att göra och när du har gjort dem. Fick du inte till de promenader eller träningspass du hade tänkt, så gör det inget. Det är bara att bestämma dig och komma iväg nästa dag.

Börja till exempel med att ta en power walk på morgnarna ett par gånger i veckan. Själv tycker jag om att träna på morgonen av två anledningar, dels för att jag känner mig mycket piggare hela dagen, dels för att om jag inte skulle hinna eller ”latmasken” slår till efter jobbet, så är jag redan klar.

Viktigt är att sätta realistiska mål. Börja smått och öka i efterhand.

Hör gärna av dig och berätta hur det går och jag ger dig gärna fler tips!
Lycka till!


Om författaren

Christine Gandrup har en bakgrund som professionell badmintonspelare med 27 SM guld, silver och brons i VM och över 10 EM-medaljer. Född i Uganda och kom till Sverige som 10-åring.

Läs om våra övriga bloggare